Examentraining Geschiedenis

Examentraining geschiedenis bij Studiecentrum Voorne draait om wat punten oplevert: bronanalyse, tijdvakken en context koppelen, strak formuleren en antwoorden opbouwen zoals de beoordelingsmodellen vragen. We vertalen vraagstukken naar duidelijke stappenplannen (beschrijven → verklaren → onderbouwen). De aanpak sluit aan op schoolmethode en syllabus, zodat voortgang zichtbaar wordt in oefenexamens. 


WAT DOEN WE?

Tijdens de examencoaching en training gaan leerlingen 6 weken aan de slag met het oefenen van examens, met focus op studievaardigheden. Het traject omvat 6–9 uur per week, verspreid over 2 of 3 dagen, en richt zich op het leerproces van de leerling. We leren leerstrategieën aan ter voorbereiding op het examen en alle examens worden samen nagekeken en besproken.


Dit traject is inclusief onbeperkt online oefenen en twee keer per week begeleiding in groepsverband op eigen school.


VOORDELEN EXAMENTRAINING

  1. De Examencoaches kennen de school goed.
  2. De Examencoaches zijn vaak oud-leerlingen van de school.
  3. Ze kunnen zich goed inleven door eigen ervaring.
  4. Ze kennen examenstress en weten wat wel en niet werkt.

Geschiedenis vmbo

In de examentraining geschiedenis voor vmbo bouwen we een stevig fundament: tijdsbesef met tijdlijnen, kernbegrippen in context en korte, puntscorende antwoorden. We trainen vraagsoorten stap voor stap en combineren tekst, bron en kaart. Zo groeit je zelfvertrouwen en wordt de aanloop naar het CE makkelijker en minder stressvol.

Geschiedenis havo

De examentraining geschiedenis voor havo legt de nadruk op argumentatie, bronvragen en nauwkeurig formuleren. Je leert bronnen efficiënt lezen, relevante feiten selecteren en je uitleg logisch opbouwen. Met tijdstraining en nabespreking zie je snel waar nog winst te halen is.

Geschiedenis vwo

In de examentraining geschiedenis voor vwo verdiepen we in complexe contextkoppelingen, nuance in argumentatie en strakke bronkritiek. We oefenen met meerstapsvragen en lange passages onder tijdsdruk, waarbij we focussen op precisie in begrippen en het overtuigend onderbouwen van standpunten.

Je vindt ons op

POPULAIR

EXAMENTRAINING GESCHIEDENIS


159,-



wekelijks
4 middagen




Ja, dit wil ik

EXAMENCOACHING


€ 489,-

6 weken
2/3 dagen per week

6/9 uur per week

Ja, dit wil ik

Onze werkwijze

  • 1. Aanmelding

    De school of ouder(s)/verzorger(s) nemen contact op met Studiecentrum Voorne via de website of via een van onze collega’s.

  • 2. De beste match

    Binnen Studiecentrum Voorne bekijken we welke (vorm van) begeleiding het beste bij de leerling past en wat een goede match is tussen leerling en docent.

  • 3. Kennismakingsgesprek

    In een intake- of kennismakingsgesprek maken de leerling en ouder(s)/verzorger(s) kennis met de begeleider of Locatiecoördinator van de desbetreffende school en wordt het traject of de begeleiding nader toegelicht.

  • 4. Start traject/begeleiding

    De leerling start met het traject/begeleiding en gaat met (een van) onze collega’s aan de slag. De examentraining Geschiedenis sluit aan op het rooster en de leerdoelen.

  • 5. Tussentijds contact en afstemming

    Indien nodig is er tijdens het traject/begeleiding tussentijds contact en afstemming mogelijk tussen de school en de ouder(s)/verzorger(s) om het examentraining traject zo effectief en passend mogelijk te laten verlopen.

  • 6. Eindevaluatie

    Aan het einde van het traject vindt een eindevaluatie plaats waarin het verloop van het traject, het effect van de begeleiding en de ontwikkeling van de leerling wordt besproken. Ook wordt een advies gegeven over eventuele vervolgstappen.

Op en met de school van de leerling

Geschikt voor primair en voortgezet onderwijs

Begeleiding op maat

Inschrijven

Wilt u uw kind inschrijven zodat de juiste begeleiding wordt geboden en schoolresultaten verbeterd? Dan kunt u zich via onderstaande knop inschrijven en nemen we contact met u op.


Bent u een school en wilt u deze dienst aan uw leerlingen bieden? Ook dan kunt u zich via onderstaande knop inschrijven en nemen we contact met u op.

Ja, dit wil ik graag

Examentraining in andere vakken

Naast Geschiedenis kun je je ook aanmelden voor Examentraining Economie. De training focust op modellen, grafieken en puntscorende reken- en redeneerstrategieën.
We bieden ook
Examentraining Nederlands aan. De training legt de nadruk op leesstrategie, samenvatten, argumentatie en helder formuleren.

Veel gestelde vragen

  • 1. Hoe ziet een trainingsdag eruit?

    Een dag start met doelen per domein en een korte nulmeting. Daarna volgen blokken met uitleg, oefenexamens en tijdstraining, afgewisseld met nabespreking en feedback op notatie en tussenstappen. Aan het einde staat vast wat de leerling zelfstandig herhaalt tot het volgende moment. Deze opbouw maakt examentraining Geschiedenis overzichtelijk en resultaatgericht.


  • 2. Is de examentraining Geschiedenis geschikt voor vmbo, havo én vwo?

     Ja. De basis ligt bij vmbo op duidelijke formats en kernbegrippen; examentraining geschiedenis voor havo voegt stevige argumentatie en bronkritiek toe; examentraining geschiedenis voor vwo verdiept in complexere context en nuance. Tempo en diepgang passen we per niveau aan.


  • 3. Is de training online of op school?

     De begeleiding is in groepsverband op school voor focus en directe feedback in een omgeving die lijkt op het examen. Tussen de bijeenkomsten kun je onbeperkt online oefenen om strategieën te automatiseren en zwakke plekken bij te werken.

  • 4. Ik vind bronnen lastig. Hoe helpt de training echt?

     We gebruiken vaste stappenplannen voor bronkritiek (betrouwbaarheid, representativiteit, standplaatsgebondenheid) en voor het koppelen van bron inhoud aan context. Je leert snel relevante informatie selecteren en antwoorden op te bouwen.

  • 5. Wat levert de Geschiedenis examentraining op en hoe wordt voortgang gevolgd?

    Vooraf en tussentijds worden korte metingen gedaan op subdomeinen, zodat groei zichtbaar is. Leerlingen krijgen concrete verbeterpunten (notatie, strategie, rekenfouten) en een herhaalplan tot het examen. Door deze cyclus stijgt het  vertrouwen van de leerling en stabiliteit van de scores. Het doel is duurzame vooruitgang, niet alleen een eenmalige piek.

Leerlingen aan het woord